Hoe zet je de mens centraal in je bedrijf in plaats van voornamelijk te focussen op het resultaat van de C van centen, zoals een lager verzuim, minder uitstroom etc.
Dit start bij verbinding voelen, of zoals Sven Rickli het zegt, met de C van Connectie. Dat is wat anders dan de C van Contact! Connectie is voorwaardelijk aan ontwikkeling. Wanneer je als mens in staat bent connectie te voelen, kun je frank en vrij zonder emoties praten over je gevoelens, gedachten en ideeën. Je voelt geen belemmering of argwaan hiervoor veroordeeld te worden.
Wanneer je contact hebt met elkaar betekent dat niet per se dat je ook connectie voelt. Zo wordt er nog te vaak een kloof gevoeld tussen directie en HR en tussen HR en de mensen in de organisatie. Deze verschillende partijen hebben contact maar connectie vloeit daar niet vanzelfsprekend uit voort. Zolang die connectie ontbreekt, is er geen verbinding. Mensen zullen zich niet 100% gezien en gehoord voelen of vogelvrij kunnen communiceren. Tevens is enige wederkerigheid ver te zoeken.
Welke les is er te leren?
Voor jou als leider start het met: trotseer je eigen weerstand…
Oef dat is een mooie of niet dan…
Dit trotseren vergt lef en moed.
Maar dit is absoluut voorwaardelijk voor directies en bestuurders die willen veranderen.
Oh, ja en verbinding voelen is ook niet hetzelfde als verbondenheid. Mensen halen dit wel eens door elkaar.
Verbondenheid is passief. Verbinding is actief, dit voel je en ervaar je.
Dat is het kriebeltje in je buik. Als leider is jouw gedrag dan ook voorwaardelijk om de mensen deze verbinding te laten voelen. Dus mensgericht betekent niet dat jij nooit tijd hebt en als je tijd hebt dan max een ½ uur. Dat je op de telefoon of horloge zit tijdens het gesprek en er nooit gelachen wordt.
En HR? Welke rol heeft HR dan volgens mij? Die moet (ja moet) veel beter faciliteren hierop. Dit door goed te luisteren wat de leidinggevenden en medewerkers echt nodig hebben. Maar hoe dan? Want de CAO of de branche schrijft ook van alles voor waar je mee aan de slag moet. Hoe past dat dan allemaal bij elkaar en vooral hoe sluit datgene naadloos en versterkend op elkaar aan.
Dit is best een ingewikkeld proces, dat weten wij uit ervaring. Dat kan je vaak ook niet zelf omdat je net niet die vragen (durft) te stellen die juist nodig zijn. Daar… bij dat stukje daar helpen wij bij. Wij helpen ontrafelen en maken expliciet wat zo vaak impliciet blijft. Zodat de hoogste baas goed in woorden en in voorbeelden kan uitleggen wat hij wil en nodig heeft.
Dat HR een aanbod faciliteert die helpend en ondersteunend is en waarbij heel duidelijk wordt wat er echt in woord en gedrag van alle mensen in de organisatie wordt verwacht. Hoe je elkaar daarop aanspreekt, welke consequenties het heeft als het niet lukt en welk resultaat wanneer ik weet hoe het is om jou vandaag te zijn. Dan ben je in verbinding met elkaar en spreek je van een eerste stap naar Connectie.
Wat is het resultaat hiervan?
Positieve Cijfers en Centen om te investeren in je core business!
Check in en ga in gesprek met ons www.werk30.nl/ontrafelsessies
PS: Er zijn momenteel geweldige subsidies beschikbaar die jullie helpen om de eerste investering naar mensgericht werken deels terug te verdienen. Dat klinkt goed toch?
Stuur ons humanimpact@werk30.nl bij interesse een bericht, dan vertellen we er meer over.